VIVA LA FRANCE!


TVÅ VECKOR I LE FRANKRIKE!
(Jag gjorde allting som står med, bara inte nödväntigtvis i den här ordningen)

DAG 1
Tröttsam flygplansresa där navigationssystemet gick sönder. Kaptenen kunde inte vägen till Frankrike utantill, men han kunde hitta till Frankfurt(!) så vi fick mellanlanda där för att byta flygplan. Vi kom fram tillslut och åt jättemysiga crêpes. Kvinnan som lagade crêpsen var jättetrevligt, men jag fattade inte ett ord av vad hon sa!

DAG 2
Såg Monets trädgård, ett hus där Leonardo da Vinci bott o dött, smakade musslor och drack en massa cider!

DAG 3
Smakade sniglar dränkta i vitlök o drack mer cider.

DAG 4
Smakade ostron. Det såg ut som gråa, ihopskrumpna kvinnogenitalier och smakade havskallsup!

VECKAN I HUSET
(I en vecka bodde vi ett hus precis vid havet. Huset låg precis vid en bergslutning, så vi hade awesome utsikt!)
På en vecka hann jag läsa ut 4 böcker (totalt 1348 sidor), åka till akvariumet Oceanopolis i Brest (där familjen gjorde världens största scen på resturangen!) hitta 16 spindlar i huset, åka till stranden två gånger, fånga en liten krabba och dricka oändligt många koppar te.

DAG 11
Vi åkte o såg det 1000-åriga klostret Mont-St-Michel. Jättehäftigt, fullt med små nunnor i baby-blå dräkter. Dock behövde man gå igenom en två kilometers lång gata kantad med små "söta" turist-butiker. Det verkade inte alls som munkarna sålt sin själ till konsumismen (<- är det ett riktigt ord?)

DAG 12
Vi såg stränderna där engelsmännen gick iland när dom befria fransmännen från tyskarna under andra världskriget o en krigs-kyrkogård där majoriteten av dom som var begravda hade varit 19-22. Jag blev lite deppig men det gick över.

DAG 13
Vi äter på FLUNCH, världens mest Oorganiserade snabbmatskedja o ser torget där Jeanne d'Ark brändes.

DAG 14
Dags att åka hem! Eftersom jag tog tid på mig att hitta rätt storlek på den perfekta tröjan jag köpte så var vi lite sena till flygplatsen. Mamma o Daniel (mammas pojkvän) fick ju panik, men mina syrror o jag har ju varit med om mycket värre med Pappa, så vi var lugna som filbunkar. Resan hem var lugn och gick snabbare än väntat. Härligt att vara hemma!

Japp, det var min Frankrike-resa. Jag måste säga att jag är nöjd. Det var härligt och jag smakade alla dom knäppa grejerna förutom grodlår! (Vi hitta ingen resturang som hade det)
 ~mmm, cider!

TTFN
(Ta.Ta.For.Now)









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0